Kicsit kezd átmenni a dolog közérdekűbe, de végülis az nem gond. Szóval van két téma, amit nagyon szeretnek sokan, akik autót birtokolnak. A teljesítménynövelés és a fogyasztáscsökkentés. Az utóbbi talán gyakoribb, de azért az izmosítást is kitárgyaljuk majd. Ebben a két cikkben kicsit leegyszerűsítem a dolgokat és nem fogok mindenhol szakszavakat használni, hiszen pont azoknak írom, akiknek nem ez a szakmájuk, nem ásták bele magukat túl mélyen. Ezért a szakmához értő kollegák elnézését kérem majd a fogalmazásért, de Ti úgyis tisztában vagytok a dolgokkal, a többieknek pedig nem akarok 500 oldal szerkezettant megtanítani, csak a lényeget elmagyarázni.
A kérdés tehát, hogyan fogyasszon kevesebbet az autó. A válasz egyébként nagyon egyszerű: ne használd, ne nyomd annyira a gázt. Ne röhögj, tényleg, a többi mind ordító baromság, mindjárt ki is tárgyaljuk, miért, meg előkapjuk a néhány kivételt is, ami működhet.
Három tulajdonság erőteljesen összefügg: a teljesítmény, a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás. Ezen a szentháromságon igyekszik egyensúlyt találni minden autógyártó, ami egyre nehezebb és a bonyolultabb feladat. A károsanyag-kibocsátást szokás itthon leszarni, de azért ne felejtsd el, hogy a gyerekeid is ezen a bolygón fognak élni. Prózaibb hozzáfűznivalóm pedig annyi, hogy azért a károsanyag és a fogyasztás elég erős összefüggésben van egymással, még ha nem is lineáris a viszonyuk. Tehát a lényeg, ha ebből a hármasból egyen változtatunk, akkor a többi is változik.
Amikor egy motort és a hozzá tartozó egységeket megtervezik, a lehető legjobb kompromisszumra törekszik az autógyár. És ehhez a kompromisszumhoz méreteznek, állítanak mindent. Ha tehát te a gyárinál kisebb fogyasztást akarsz és ezt valóban el is éred, akkor bizony a teljesítményből kell elvenned, ergo kevesebb üzemanyagot adni a motornak. Ennek persze nem sok értelme van és nem is túl egyszerű megvalósítani egy modernebb motornál. Ha pedig meg is oldod valahogy, a dolog sose lesz igazán jó, hiszen a motor alkatrészei, az injektorok, szívó, kipufogó rendszer stb, mind a gyári üzemanyag mennyiséghez van tervezve. Akkor meg kell venni a gyárilag kisebb, kevesebbet ivó motorral az autót, ott sokkal jobb lesz a teljesítmény-fogyasztás arány, mint amit bármilyen házi módszerrel össze lehet hozni.
Aztán itt vannak az új bölcsességek, tabletták, mágnesek, egyebek, amik az üzemanyag irányából próbálják megoldani a dolgot. Ezeken már végképp csak röhögni tudok. Amikor autógyárak évekig tartó fejlesztésekkel, a szakma legmagasabban képzett, szakosodott mérnökeivel, erre specializált fejlesztő- és tesztüzemekkel, dollármilliókat beleölve igyekeznek valahogy leszorítani a fogyasztást és károsanyag kibocsátást, akkor van bárki, aki elhiszi, hogy egy filléres, kisipari biszbasz érezhető változást hoz? Nem szerelnék bele gyárilag? Jól hangzik a marha tudományosnak tűnő magyarázat hozzá, de jellemzően pont akkora baromságokat írnak le, mint ami maga a termékük. Ugyan már, ez mind parasztvakítás, ahogy az is, hogy valaki érezte a csökkenést. Persze, mert érezni akarta és kevésbé nyomta neki. Azzal az eggyel tényleg lehet spórolni, ha ésszel használod az autót, sokat használod a motorféket, ésszel kezeled a gázt, jókor váltasz stb. Ezeket a csodaszereket meg feledjük el egy életre.
Pontosabban van egy terület, ahol működhetnek bizonyos megoldások, ezek pedig a régi szoci autók. Mint tudjuk, ezeket (és itt főleg a szovjet vasakra gondolok) nem éppen a legnagyobb gondossággal tervezték és még pontatlanabbul építették meg, így néhány célirányosan tervezett alkatrésszel a karbiban, egy elektronkus gyújtással és pár apró trükkel tényleg elérhető némi csökkenés. De ez csak ezeknél működik, máshol sajna nem. És ezek előtt is érdemes utánaolvasgatni a rajongói kluboknál, hogy mi vált be széles körben, mert a mágnesek, tabletták és egyéb marhaságok itt se fognak működni, azt már előre leszögezem.
Ami még egész jó költségcsökkentő megoldás, az a gázosítás, de azért azzal is vannak nehézségek. Egyrészt bármikor emelhetik a gáz adóját (volt is róla szó), amitől rögtön csökken a megtakarítás. Maga a beszerelés is költséges mutatvány, egy szakszerűen beépített gázszett típustól függően 150-300ezer forint körül mozog. Persze, ha sokat megy az autó, akkor még így is kitermelheti az árát. Mellette szól a tisztább üzem, jóval kevésbé környezetszennyező, mint a sima benzines. Ellene, hogy parkolóházakba jellemzően nem engedik be a gázos autót és csak néhány helyen vizsgáztatható. Ha valaki a gázos megoldás mellett dönt, mindenképpen alaposan olvasson utána a beszerelőknek, kinek milyen tapasztalata van velük, mert egy rosszul beállított gázrendszerrel az autó nem megy, rosszul fogyaszt és károsodik a motor. Szóval csak ésszel, nem mindig a legolcsóbb a legtakarékosabb megoldás!
Összefoglalva tehát csodák nincsenek, a legjobb megoldás megtanulni ésszel vezetni, kis utánanézéssel számos vezetési praktikát lehet találni, amik valóban segítenek a takarékosabb közlekedésben, persze ezeket meg is kell tanulni helyesen alkalmazni.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Vikcsi 2013.06.20. 11:19:19