HTML

Autóbuziságom története

Vélemények, tapasztalatok, érzések, emlékek, azaz közös életünk, enyém és az autóké. Az írások szubjektívek lehetnek, az én személyes véleményemet, tapasztalataimat írom le bennük (ez alól kivétel a konkrét tényeket állító cikk, ott ellenőrzött dolgokat írok csak le)

Friss topikok

  • Ződ2000: A blog tök jó, de ha megengeded tennék 1-2 javaslatot (ha zavar úgyis ki tudod törölni), Először ... (2015.09.15. 21:55) Sírig tartó szerelem?
  • Pipi: sanszos, hogy én voltam, de irreálisan sokat kértél érte sajnos (2013.12.30. 22:24) Requiem egy álomért
  • BobaNorbi: Hát ebben sok igazság van. Fantáziátlanság volt a köbön, de az Escort tényleg klassz, én is szemez... (2013.12.08. 14:10) Jajj, az a borzalmas tíz év
  • BobaNorbi: jól megcsináltuk akkor :D Az XC70 nagyon szép *.* (2013.11.24. 14:53) A márkanáci
  • BobaNorbi: Jaj de nevettem a volvós résznél, majdnem a torkomon akadt a kaja xD (2013.11.19. 19:34) Az elit

Címkék

1.5 (1) 1.6 (1) 1000 (1) 120 (2) 126 (2) 1300 (1) 16V (1) 2.0 (2) 2000 (1) 21011 (1) 2141 (1) 33 (1) 3s-ge (2) 5 (1) 605 (1) 80 (1) 800 (1) 9 (1) 90 (1) adatok (1) akku (1) aleko (4) alex (1) alfa (1) állapot (1) alto (1) astra (1) átverés (1) audi (2) auto (1) autó (2) autóbuzi (1) autóépítés (1) automata (1) autópálya (1) autósiskola (1) autószerelés (1) autószerelő (4) autóverseny (1) autóversenyző (1) bácsi (1) bajnok (1) baleset (3) béla (2) benz (1) benzin (2) biztonság (1) bmw (6) borzalom (1) buick (1) bukócső (1) bukólámpa (1) buktató (1) buli (1) cabrio (1) celica (7) chituning (1) corolla (1) crash (2) croma (1) csattanás (1) csonka (2) daewoo (1) daihatsu (1) dellorto (1) direkt (1) dízel (2) e30 (1) efi (1) éjjel (1) eladó (1) élmény (1) első (1) emlékek (1) építés (1) escort (2) extra (1) extrák (1) f (1) fa (1) favorit (1) fékbetét (1) fényező (1) fiat (1) Fiat (2) fiesta (1) fogyasztás (3) ford (3) frt (1) full (1) furgon (1) fűtő (2) futómű (1) gáz (1) golf (1) gt (1) gyuri (1) használ (1) haszonjármű (1) helyszínelés (1) hengerfej (2) hiba (3) hijet (1) (1) hungaroring (1) ignis (1) intro (1) iskola (1) ittas (1) ityu (1) játék (1) javítás (1) józan (1) judy (1) kadett (1) kalapács (1) kamu (1) karburátor (1) kényelmes (1) keverék (1) kis (2) kisautó (1) kisbusz (2) kisteher (1) kizashi (1) koccanás (1) kompresszor (1) kurva (1) lada (3) lexus (1) limuzin (1) lopás (2) lpg (1) mágnes (1) marci (1) marco (1) márkaszerviz (1) maruti (2) matchbox (1) matiz (1) megbízható (1) megbízhatóság (1) mercedes (3) michelisz (1) miert (1) miskolc (1) model (1) moon roof (1) mosás (1) moszkvics (1) motor (1) motorcsere (2) motorsport (1) műhely (2) múlt (1) munkahely (1) narancs (1) nepper (1) nero (1) nitro (1) norbert (1) norbi (2) Öcsi (1) omlás (3) önindító (1) opel (3) orosz (1) összerakás (1) pajszer (1) passat (1) peugeot (1) piszkor (1) pityu (1) Polski (2) polszki (2) pony (1) prémium (2) punto (1) rali (1) rally (2) rallye (1) régi (1) Renault (1) renault (1) rendőr (1) részeg (1) riasztó (1) ricsi (1) riviera (1) romeo (1) samara (1) samurai (1) sedan (1) skoda (3) sofőr (1) sportautó (1) sportgyertya (1) sportkipufogó (1) sportos (1) st (1) strici (1) subaru (1) suli (1) sün (2) suv (1) suzuki (2) swift (2) szállítás (1) szappanos (1) szappantartó (1) szedán (1) szerelem (4) szerelés (1) szerelő (1) szerviz (3) szilveszter (1) szlalom (1) szoci (1) szovjet (1) szűrő (1) tábla (1) tabletta (1) takarékos (1) tanuló (1) teljesítmény (1) típusok (1) tolvaj (1) tóni (1) törés (1) toyota (3) trabant (1) transporter (2) tuning (1) túraautó (1) turbó (1) új (1) vágó (1) váltó (1) vásárlás (3) vb (1) vectra (1) verseny (2) versenyautó (1) vezérműtengely (1) vezetés (1) vezetési (1) világbajnokság (1) vitara (1) vizsga (1) vizsgabiztos (1) volkswagen (1) volvo (1) vw (1) VW (1) wagon r+ (1) wartburg (1) weber (1) wtcc (1) zenekar (1) zengő (1) zetec (1) zoli (1) zsiguli (4) Címkefelhő

2013.06.20. 11:03 Pipi

Fogyasszon kevesebbet!

Kicsit kezd átmenni a dolog közérdekűbe, de végülis az nem gond. Szóval van két téma, amit nagyon szeretnek sokan, akik autót birtokolnak. A teljesítménynövelés és a fogyasztáscsökkentés. Az utóbbi talán gyakoribb, de azért az izmosítást is kitárgyaljuk majd. Ebben a két cikkben kicsit leegyszerűsítem a dolgokat és nem fogok mindenhol szakszavakat használni, hiszen pont azoknak írom, akiknek nem ez a szakmájuk, nem ásták bele magukat túl mélyen. Ezért a szakmához értő kollegák elnézését kérem majd a fogalmazásért, de Ti úgyis tisztában vagytok a dolgokkal, a többieknek pedig nem akarok 500 oldal szerkezettant megtanítani, csak a lényeget elmagyarázni.
A kérdés tehát, hogyan fogyasszon kevesebbet az autó. A válasz egyébként nagyon egyszerű: ne használd, ne nyomd annyira a gázt. Ne röhögj, tényleg, a többi mind ordító baromság, mindjárt ki is tárgyaljuk, miért, meg előkapjuk a néhány kivételt is, ami működhet.
Három tulajdonság erőteljesen összefügg: a teljesítmény, a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás. Ezen a szentháromságon igyekszik egyensúlyt találni minden autógyártó, ami egyre nehezebb és a bonyolultabb feladat. A károsanyag-kibocsátást szokás itthon leszarni, de azért ne felejtsd el, hogy a gyerekeid is ezen a bolygón fognak élni. Prózaibb hozzáfűznivalóm pedig annyi, hogy azért a károsanyag és a fogyasztás elég erős összefüggésben van egymással, még ha nem is lineáris a viszonyuk. Tehát a lényeg, ha ebből a hármasból egyen változtatunk, akkor a többi is változik.
Amikor egy motort és a hozzá tartozó egységeket megtervezik, a lehető legjobb kompromisszumra törekszik az autógyár. És ehhez a kompromisszumhoz méreteznek, állítanak mindent. Ha tehát te a gyárinál kisebb fogyasztást akarsz és ezt valóban el is éred, akkor bizony a teljesítményből kell elvenned, ergo kevesebb üzemanyagot adni a motornak. Ennek persze nem sok értelme van és nem is túl egyszerű megvalósítani egy modernebb motornál. Ha pedig meg is oldod valahogy, a dolog sose lesz igazán jó, hiszen a motor alkatrészei, az injektorok, szívó, kipufogó rendszer stb, mind a gyári üzemanyag mennyiséghez van tervezve. Akkor meg kell venni a gyárilag kisebb, kevesebbet ivó motorral az autót, ott sokkal jobb lesz a teljesítmény-fogyasztás arány, mint amit bármilyen házi módszerrel össze lehet hozni.
Aztán itt vannak az új bölcsességek, tabletták, mágnesek, egyebek, amik az üzemanyag irányából próbálják megoldani a dolgot. Ezeken már végképp csak röhögni tudok. Amikor autógyárak évekig tartó fejlesztésekkel, a szakma legmagasabban képzett, szakosodott mérnökeivel, erre specializált fejlesztő- és tesztüzemekkel, dollármilliókat beleölve igyekeznek valahogy leszorítani a fogyasztást és károsanyag kibocsátást, akkor van bárki, aki elhiszi, hogy egy filléres, kisipari biszbasz érezhető változást hoz? Nem szerelnék bele gyárilag? Jól hangzik a marha tudományosnak tűnő magyarázat hozzá, de jellemzően pont akkora baromságokat írnak le, mint ami maga a termékük. Ugyan már, ez mind parasztvakítás, ahogy az is, hogy valaki érezte a csökkenést. Persze, mert érezni akarta és kevésbé nyomta neki. Azzal az eggyel tényleg lehet spórolni, ha ésszel használod az autót, sokat használod a motorféket, ésszel kezeled a gázt, jókor váltasz stb. Ezeket a csodaszereket meg feledjük el egy életre.
Pontosabban van egy terület, ahol működhetnek bizonyos megoldások, ezek pedig a régi szoci autók. Mint tudjuk, ezeket (és itt főleg a szovjet vasakra gondolok) nem éppen a legnagyobb gondossággal tervezték és még pontatlanabbul építették meg, így néhány célirányosan tervezett alkatrésszel a karbiban, egy elektronkus gyújtással és pár apró trükkel tényleg elérhető némi csökkenés. De ez csak ezeknél működik, máshol sajna nem. És ezek előtt is érdemes utánaolvasgatni a rajongói kluboknál, hogy mi vált be széles körben, mert a mágnesek, tabletták és egyéb marhaságok itt se fognak működni, azt már előre leszögezem.
Ami még egész jó költségcsökkentő megoldás, az a gázosítás, de azért azzal is vannak nehézségek. Egyrészt bármikor emelhetik a gáz adóját (volt is róla szó), amitől rögtön csökken a megtakarítás. Maga a beszerelés is költséges mutatvány, egy szakszerűen beépített gázszett típustól függően 150-300ezer forint körül mozog. Persze, ha sokat megy az autó, akkor még így is kitermelheti az árát. Mellette szól a tisztább üzem, jóval kevésbé környezetszennyező, mint a sima benzines. Ellene, hogy parkolóházakba jellemzően nem engedik be a gázos autót és csak néhány helyen vizsgáztatható. Ha valaki a gázos megoldás mellett dönt, mindenképpen alaposan olvasson utána a beszerelőknek, kinek milyen tapasztalata van velük, mert egy rosszul beállított gázrendszerrel az autó nem megy, rosszul fogyaszt és károsodik a motor. Szóval csak ésszel, nem mindig a legolcsóbb a legtakarékosabb megoldás!
Összefoglalva tehát csodák nincsenek, a legjobb megoldás megtanulni ésszel vezetni, kis utánanézéssel számos vezetési praktikát lehet találni, amik valóban segítenek a takarékosabb közlekedésben, persze ezeket meg is kell tanulni helyesen alkalmazni.

1 komment

Címkék: fogyasztás gáz mágnes tabletta lpg


A bejegyzés trackback címe:

https://pipiauto.blog.hu/api/trackback/id/tr645370300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vikcsi 2013.06.20. 11:19:19

Az LPG és a parkolóházak viszonya tisztázott, de a táblák megtévesztőek, mivel megváltozott a jelentésük. Most az van, hogy "biztonsági szeleppel ellátott gázüzemű járművel behajtani tilos" Na most olyan szigorúak a beépítési szabályok, hogy sztem ilyen berendezés nélküli autó nem nagyon van hazánkban. Mivel én is LPG-s autótulaj vagyok, ezért amúgy is tudom, hogy előtte sem érdekelt senkit, hogy leálltál-e vagy nem :D
süti beállítások módosítása