HTML

Autóbuziságom története

Vélemények, tapasztalatok, érzések, emlékek, azaz közös életünk, enyém és az autóké. Az írások szubjektívek lehetnek, az én személyes véleményemet, tapasztalataimat írom le bennük (ez alól kivétel a konkrét tényeket állító cikk, ott ellenőrzött dolgokat írok csak le)

Friss topikok

  • Ződ2000: A blog tök jó, de ha megengeded tennék 1-2 javaslatot (ha zavar úgyis ki tudod törölni), Először ... (2015.09.15. 21:55) Sírig tartó szerelem?
  • Pipi: sanszos, hogy én voltam, de irreálisan sokat kértél érte sajnos (2013.12.30. 22:24) Requiem egy álomért
  • BobaNorbi: Hát ebben sok igazság van. Fantáziátlanság volt a köbön, de az Escort tényleg klassz, én is szemez... (2013.12.08. 14:10) Jajj, az a borzalmas tíz év
  • BobaNorbi: jól megcsináltuk akkor :D Az XC70 nagyon szép *.* (2013.11.24. 14:53) A márkanáci
  • BobaNorbi: Jaj de nevettem a volvós résznél, majdnem a torkomon akadt a kaja xD (2013.11.19. 19:34) Az elit

Címkék

1.5 (1) 1.6 (1) 1000 (1) 120 (2) 126 (2) 1300 (1) 16V (1) 2.0 (2) 2000 (1) 21011 (1) 2141 (1) 33 (1) 3s-ge (2) 5 (1) 605 (1) 80 (1) 800 (1) 9 (1) 90 (1) adatok (1) akku (1) aleko (4) alex (1) alfa (1) állapot (1) alto (1) astra (1) átverés (1) audi (2) auto (1) autó (2) autóbuzi (1) autóépítés (1) automata (1) autópálya (1) autósiskola (1) autószerelés (1) autószerelő (4) autóverseny (1) autóversenyző (1) bácsi (1) bajnok (1) baleset (3) béla (2) benz (1) benzin (2) biztonság (1) bmw (6) borzalom (1) buick (1) bukócső (1) bukólámpa (1) buktató (1) buli (1) cabrio (1) celica (7) chituning (1) corolla (1) crash (2) croma (1) csattanás (1) csonka (2) daewoo (1) daihatsu (1) dellorto (1) direkt (1) dízel (2) e30 (1) efi (1) éjjel (1) eladó (1) élmény (1) első (1) emlékek (1) építés (1) escort (2) extra (1) extrák (1) f (1) fa (1) favorit (1) fékbetét (1) fényező (1) fiat (1) Fiat (2) fiesta (1) fogyasztás (3) ford (3) frt (1) full (1) furgon (1) fűtő (2) futómű (1) gáz (1) golf (1) gt (1) gyuri (1) használ (1) haszonjármű (1) helyszínelés (1) hengerfej (2) hiba (3) hijet (1) (1) hungaroring (1) ignis (1) intro (1) iskola (1) ittas (1) ityu (1) játék (1) javítás (1) józan (1) judy (1) kadett (1) kalapács (1) kamu (1) karburátor (1) kényelmes (1) keverék (1) kis (2) kisautó (1) kisbusz (2) kisteher (1) kizashi (1) koccanás (1) kompresszor (1) kurva (1) lada (3) lexus (1) limuzin (1) lopás (2) lpg (1) mágnes (1) marci (1) marco (1) márkaszerviz (1) maruti (2) matchbox (1) matiz (1) megbízható (1) megbízhatóság (1) mercedes (3) michelisz (1) miert (1) miskolc (1) model (1) moon roof (1) mosás (1) moszkvics (1) motor (1) motorcsere (2) motorsport (1) műhely (2) múlt (1) munkahely (1) narancs (1) nepper (1) nero (1) nitro (1) norbert (1) norbi (2) Öcsi (1) omlás (3) önindító (1) opel (3) orosz (1) összerakás (1) pajszer (1) passat (1) peugeot (1) piszkor (1) pityu (1) Polski (2) polszki (2) pony (1) prémium (2) punto (1) rali (1) rally (2) rallye (1) régi (1) Renault (1) renault (1) rendőr (1) részeg (1) riasztó (1) ricsi (1) riviera (1) romeo (1) samara (1) samurai (1) sedan (1) skoda (3) sofőr (1) sportautó (1) sportgyertya (1) sportkipufogó (1) sportos (1) st (1) strici (1) subaru (1) suli (1) sün (2) suv (1) suzuki (2) swift (2) szállítás (1) szappanos (1) szappantartó (1) szedán (1) szerelem (4) szerelés (1) szerelő (1) szerviz (3) szilveszter (1) szlalom (1) szoci (1) szovjet (1) szűrő (1) tábla (1) tabletta (1) takarékos (1) tanuló (1) teljesítmény (1) típusok (1) tolvaj (1) tóni (1) törés (1) toyota (3) trabant (1) transporter (2) tuning (1) túraautó (1) turbó (1) új (1) vágó (1) váltó (1) vásárlás (3) vb (1) vectra (1) verseny (2) versenyautó (1) vezérműtengely (1) vezetés (1) vezetési (1) világbajnokság (1) vitara (1) vizsga (1) vizsgabiztos (1) volkswagen (1) volvo (1) vw (1) VW (1) wagon r+ (1) wartburg (1) weber (1) wtcc (1) zenekar (1) zengő (1) zetec (1) zoli (1) zsiguli (4) Címkefelhő

2013.07.01. 20:17 Pipi

Régi vs új

Nagyon sokszor sokan vitatkoznak az új autó-régi autó kérdésen. Nyilván mindkettő mellett vannak bizonyos érvek, de azért azt hozzá kell tenni, hogy a régi autó mellett kardoskodók 90%-ának esélye sincs új autó vásárlására, így az ő véleményüket hiszem is meg nem is, mert lehetnek ugyan érveik, amik akár még jogosak is lehetnek, de azért az ember szereti megmagyarázni a nyomorát azzal, hogy ő is így akarta. Nem szépítek, nekem sincs esélyem jelenleg új autóra. Sőt, ahogy elnézem, merre halad az ország, jó eséllyel soha nem is lesz. Viszont szereltem, vezettem, utaztam sok régi és új autóban, plusz rengeteg autókkal foglalkozó, autókat szerető emberrel beszélgetek, a baráti köröm nagy része is ilyenekből tevődik ki, meg akad némi elméleti tudásom is a témában, így talán van némi rálátásom. Nosza, oszlassunk tévhiteket, cáfoljunk, erősítsünk! Az új autót esetünkben nem feltétlenül szalonból kihozott autóként értem, hanem újabb gyártású, mondjuk az elmúlt 10 év modelljei.
Az új autó mellett felhozott legfőbb érvek egyike a megbízhatóság. Ez az évek múlásával persze csökkenhet, de azért alapvetően elmondhatjuk, hogy egy újabb autó esetében kisebb eséllyel hibásodnak meg a dolgok, ha rendesen karban van tartva. Természetesen elromolhat egy egy napos autó is, de az esély nem túl nagy. Ennek nem csak az az oka, hogy értelemszerűen kevesebbet ment az alkatrész, az elmúlt évtizedekben folyamatosan fejlődött a gyárak minőségellenőrzése és az alkatrészek gyártásának körülményei, precizitása. Igen, tudom, az autógyárnak érdeke, hogy bizonyos alkatrészek ne éljenek örökké és azokat később a tulajdonos tőlük sok pénzért megrendelje. Viszont azt is tudják, hogy sokan vannak a piacon és ha egy autóról elhíresül, hogy megbízhatatlan, azt nagyon nehezen vetkőzi le utána. Tehát én azt mondom, a megbízhatóság igenis az újabb típus felé tereli az embert, általánosságban. Egyes típusokat kiragadva nyilván találnánk mindkét oldalon ellenpéldát (pl a régi, legendásan megbízható Corollák), de általánosságban igaz.
Aztán első indokokként szokás emlegetni a biztonságot. Ezzel igazából épeszű ember nem vitatkozik, ma már egy kisautó is komolyabb védelmet ad utasainak, mint egykor egy presztízslimuzin. Hihetetlen műszaki háttérrel megtervezett gyűrődőzónák, merevítések, légzsákok, övfeszítők, mechanikus és elektromos segédletek arzenálja igyekszik segíteni a baleset elkerülését, vagy rosszabb esetben a benn ülők védelmét. Ez a terület hihetetlen tempóban fejlődik, felesleges vitatkozni azzal, hogy az újabb autó biztonságosabb!
Sajnos nálunk még nem, de kicsit nyugatabbra már azért előkerül a környezetvédelem is szempontként, ezt sem szabad elfelejteni, ha nem egy telefüstölt szemétdombot akarunk itt hagyni unokáinknak. Ez a másik hihetetlen tempóban fejlődő terület, igaz erős kormányzati ráhatással, de az autógyártók folyamatosan szorítják le a károsanyag kibocsátást, ami az esetek többségében jobb fogyasztással is társul.
A megjelenés jellemzően inkább a presztízsautóknál számít, egy magas beosztású cégvezető valóban nem jelenhet meg akármivel, de ez tényleg csak egy szűkebb réteget érint.

Ezek az érvek nem annyira érdekesek, sokkal jobban szeretem a régi mellett kardoskodókat, ott azért jellemzőbb a mellébeszélés.
Mind közül a kedvencem az "ebben még volt anyag". Na ez a legnagyobb baromság, bármennyire is fáj ez sokaknak. Az tény, hogy volt bennük anyag. Viszont ez az anyag akkor még jóval kevésbé átgondolva került bele. Sehol nem voltak több rétegű oszlopok, küszöbök, számítógépes szimulációk, hogyan is maradjon egyben az utascella sérüléskor, nem voltak valódi ütközéselnyelő zónák, okosan gyűrődő elemek. Egy régebbi autó addig védett, amíg a vas védett, aztán lehetett imádkozni. Az tény, hogy az ifjabbak tisztességgel összetörnek, csak azt is figyelembe kell venni, hogy azért, mert az ütközés erejét lényegében elnyeli az utasok szempontjából kevésbé fontos részeken és az utascellát minél tovább óvja. Szóval a régiekben volt anyag bőven, ezekben meg van anyag okosan.
Aztán hasonló az "ezek még nem voltak telebaszva elektronikával". Igen, csak ezek a bizonyos elektronikus kütyük biztosítják, hogy az autó egy relatíve kicsi motorral is kellően erős lehessen, ez az erő viszonylag széles tartományban rendelkezésre álljon és közben jól fogyasszon. A bonyolult fejlesztésekkel értük el, hogy egy dízelmotor mára képes kulturált járású, csendes és erős lenni, miközben megtartotta az alacsony fogyasztást. Az összetett elektronika képes az autó egységeit összehangolva segíteni egy balesetveszélyes helyzetet megoldani, amire a vezető nem lenne képes. És ő avatkozik be akkor is, ha a baj elkerülhetetlen. Amúgy az egész elektronika nem valami sátáni mágia, csak érteni kell hozzá, szakosodni rá. Igen, túl vagyunk azon az időn, hogy lemegyünk a haverhoz, aki két csavarhúzóval, egy tekercs szigszalaggal, egy fogóval meg egy próbalámpával megold mindent. A világ fejlődik, ez mindig is így volt. A plazmatévét meg az érintős telefont sem javítja már meg Józsi bácsi a szomszédból, aki azért vágja a dolgokat, mert a katonaságnál lokátoros volt. Szakembert kíván, mint ma már nagyon sok minden az autójavításban. De attól még abszolút megvan a létjogosultsága.
"Ezeknek még van lelke". Na, végre valami, amiről lehet érdemben beszélgetni. Valóban, amiért a régebbi típusok még sokkal kevésbé készültek gépek irányításával, sokkal kevésbé precízek, mindegyiknek megvannak a maga jellemző hangjai, járása. Sose felejtem el a 120-as Skoda ajtajának kattanását, a Kispolák jellegzetes önindító- és motorhangját, a Zsigulik belsejének illatát, a régi Ecotecek rezgéscsillapítójának zörgését, és még sorolhatnám. És persze sokkal egyedibb volt az összkép egy autónál akkoriban, tényleg szerethetőek voltak a hibáikkal együtt is ezek az autók. Nagyon lehet szeretni egy újabb típus kényelmét, úttartását, erejét, biztonságát, de a megmagyarázhatatlan, az autó egészének szóló kötődés tényleg a régebbiekre jellemző.
Na és legyünk most akkor őszinték. Ezt meg tudok venni, fillérekért van hozzá minden, olcsó javítani, sok mindent én is megoldok, fenn tudom tartani. Az esetek nagy részében egyszerűen erről van szó, persze lehet a rendelkezésre álló pénzből olyan autót venni, amit szeretünk, amiben tetszenek dolgok, de alapvetően azért az újabb típussal észérvek alapján jobban járunk. Csak ezek az előnyök, amiket így megszerzünk, súlyos nullákat jelentenek az árak mögött sajna. Azt azért tudjátok ti is, hogy senki se hiszi el a mondva csinált érveket, csak kiröhögnek. Köztük sok olyan, aki valószínűleg sose nézne le amiatt, hogy öreg autóval jársz, de amiatt le fog, hogy hülyeségeket beszélsz.

1 komment

Címkék: biztonság fogyasztás régi új teljesítmény megbízhatóság


A bejegyzés trackback címe:

https://pipiauto.blog.hu/api/trackback/id/tr265383406

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BobaNorbi 2013.07.01. 20:28:21

Na igen.... a legerősebb érv a lélek! :) Ha ránézel és nem csak egy autót látsz csupán.... az mindennél jobb :)
süti beállítások módosítása