HTML

Autóbuziságom története

Vélemények, tapasztalatok, érzések, emlékek, azaz közös életünk, enyém és az autóké. Az írások szubjektívek lehetnek, az én személyes véleményemet, tapasztalataimat írom le bennük (ez alól kivétel a konkrét tényeket állító cikk, ott ellenőrzött dolgokat írok csak le)

Friss topikok

  • Ződ2000: A blog tök jó, de ha megengeded tennék 1-2 javaslatot (ha zavar úgyis ki tudod törölni), Először ... (2015.09.15. 21:55) Sírig tartó szerelem?
  • Pipi: sanszos, hogy én voltam, de irreálisan sokat kértél érte sajnos (2013.12.30. 22:24) Requiem egy álomért
  • BobaNorbi: Hát ebben sok igazság van. Fantáziátlanság volt a köbön, de az Escort tényleg klassz, én is szemez... (2013.12.08. 14:10) Jajj, az a borzalmas tíz év
  • BobaNorbi: jól megcsináltuk akkor :D Az XC70 nagyon szép *.* (2013.11.24. 14:53) A márkanáci
  • BobaNorbi: Jaj de nevettem a volvós résznél, majdnem a torkomon akadt a kaja xD (2013.11.19. 19:34) Az elit

Címkék

1.5 (1) 1.6 (1) 1000 (1) 120 (2) 126 (2) 1300 (1) 16V (1) 2.0 (2) 2000 (1) 21011 (1) 2141 (1) 33 (1) 3s-ge (2) 5 (1) 605 (1) 80 (1) 800 (1) 9 (1) 90 (1) adatok (1) akku (1) aleko (4) alex (1) alfa (1) állapot (1) alto (1) astra (1) átverés (1) audi (2) autó (2) auto (1) autóbuzi (1) autóépítés (1) automata (1) autópálya (1) autósiskola (1) autószerelés (1) autószerelő (4) autóverseny (1) autóversenyző (1) bácsi (1) bajnok (1) baleset (3) béla (2) benz (1) benzin (2) biztonság (1) bmw (6) borzalom (1) buick (1) bukócső (1) bukólámpa (1) buktató (1) buli (1) cabrio (1) celica (7) chituning (1) corolla (1) crash (2) croma (1) csattanás (1) csonka (2) daewoo (1) daihatsu (1) dellorto (1) direkt (1) dízel (2) e30 (1) efi (1) éjjel (1) eladó (1) élmény (1) első (1) emlékek (1) építés (1) escort (2) extra (1) extrák (1) f (1) fa (1) favorit (1) fékbetét (1) fényező (1) Fiat (2) fiat (1) fiesta (1) fogyasztás (3) ford (3) frt (1) full (1) furgon (1) fűtő (2) futómű (1) gáz (1) golf (1) gt (1) gyuri (1) használ (1) haszonjármű (1) helyszínelés (1) hengerfej (2) hiba (3) hijet (1) (1) hungaroring (1) ignis (1) intro (1) iskola (1) ittas (1) ityu (1) játék (1) javítás (1) józan (1) judy (1) kadett (1) kalapács (1) kamu (1) karburátor (1) kényelmes (1) keverék (1) kis (2) kisautó (1) kisbusz (2) kisteher (1) kizashi (1) koccanás (1) kompresszor (1) kurva (1) lada (3) lexus (1) limuzin (1) lopás (2) lpg (1) mágnes (1) marci (1) marco (1) márkaszerviz (1) maruti (2) matchbox (1) matiz (1) megbízható (1) megbízhatóság (1) mercedes (3) michelisz (1) miert (1) miskolc (1) model (1) moon roof (1) mosás (1) moszkvics (1) motor (1) motorcsere (2) motorsport (1) műhely (2) múlt (1) munkahely (1) narancs (1) nepper (1) nero (1) nitro (1) norbert (1) norbi (2) Öcsi (1) omlás (3) önindító (1) opel (3) orosz (1) összerakás (1) pajszer (1) passat (1) peugeot (1) piszkor (1) pityu (1) Polski (2) polszki (2) pony (1) prémium (2) punto (1) rali (1) rally (2) rallye (1) régi (1) renault (1) Renault (1) rendőr (1) részeg (1) riasztó (1) ricsi (1) riviera (1) romeo (1) samara (1) samurai (1) sedan (1) skoda (3) sofőr (1) sportautó (1) sportgyertya (1) sportkipufogó (1) sportos (1) st (1) strici (1) subaru (1) suli (1) sün (2) suv (1) suzuki (2) swift (2) szállítás (1) szappanos (1) szappantartó (1) szedán (1) szerelem (4) szerelés (1) szerelő (1) szerviz (3) szilveszter (1) szlalom (1) szoci (1) szovjet (1) szűrő (1) tábla (1) tabletta (1) takarékos (1) tanuló (1) teljesítmény (1) típusok (1) tolvaj (1) tóni (1) törés (1) toyota (3) trabant (1) transporter (2) tuning (1) túraautó (1) turbó (1) új (1) vágó (1) váltó (1) vásárlás (3) vb (1) vectra (1) verseny (2) versenyautó (1) vezérműtengely (1) vezetés (1) vezetési (1) világbajnokság (1) vitara (1) vizsga (1) vizsgabiztos (1) volkswagen (1) volvo (1) VW (1) vw (1) wagon r+ (1) wartburg (1) weber (1) wtcc (1) zenekar (1) zengő (1) zetec (1) zoli (1) zsiguli (4) Címkefelhő

2014.06.27. 13:35 Pipi

Márkaszervizes kalandjaim

FIGYELEM! Az alábbi posztban nem lesznek képek, és nem nevesítem, konkrétan melyik szervizről van szó. Nem állítom, hogy az általam tapasztaltak minden Opel szervizre, főleg nem, hogy minden márkaszervizre igazak lennének. Az alábbiakban az én személyes tapasztalataim olvashatók, nem hallomásból származó információk.

Na, akkor térjünk a lényegre. A baleset után nem mentem vissza a régi munkahelyemre, hanem újat kerestem magamnak. Régóta kacérkodtam a gondolattal, hogy nagyobb cégnél helyezkedjek el a karrierlehetőség miatt. Mivel alapvetően csak az autókhoz értek, ezért eléggé leszűkült a kör, néhány alkatrészes cégnél próbálkoztam, de amikor láttam, hogy Opel szervizbe autószerelőt keresnek, úgy éreztem, ez kell nekem, hiszen eddig is jórészt Opelekkel foglalkoztam. Elküldtem a jelentkezést, jó egy hónap múlva hívott egy ember, hogy menjek be interjúra, lehetőleg melósruhában, kéne egy próba gumizást is csinálnom. Bementem, megcsináltam a gumizást, bár kicsit furán néztem, amikor megpróbáltak megtanítani gumizni olyan emberek, akik szerintem ezred annyit nem csinálták, mint én, de végül is megfeleltem, a következő hét elején kezdhettem. Anyagiak ügyében annyit mondtam, hogy kevesebbet nem akarok keresni, mint az előző helyemen. Elmondta, hogy van egy alapfizu és arra jön rá az elvégzett munkák után prémium, de az a szint, amit én megjelöltem, simán megvan, akár pár tízezerrel több is. Mivel nem voltak földtől elrugaszkodott számok ezek, elhittem, munkába álltam. Egy óriási hangárban dolgoztunk ketten szerelők, plusz egy műhelyvezető és egy vizsgabiztos. Az első hetekben csak gumizhattam, esetleg egy-két olajcserét, kisebb munkát elvégezhettem. Munka nagyon kevés volt, ellenben ha nem volt dolgom, nem ülhettem le, nem ehettem meg egy szendvicset, valamit csinálni kellett, vagy legalább úgy tenni, amikor már kétszer feltakarítottam mindent és minden alja munkát elvégeztem és végképp semmi dolgom nem volt. Az első két hetemen nem voltam bejelentve és egész jó fizetést kaptam a főnöktől, bizakodó voltam.
Aztán teltek a hetek, beszélgettem a kollégákkal és megtudtam pár részletet, amit szemérmesen elhallgattak előlem az interjún. Mint például, hogy az a bizonyos prémium csak akkor jár, ha több, mint havi 200 órát dolgoztam le. Nem annyit voltam benn, hanem effektív annyi, papíron elszámolt munkaórát elvégeztem. Napi tíz órával, havi huszonkét nappal ez ugye elég szorosan teljesíthető túl és feltétele lenne, hogy rogyásig legyünk munkával, de elvétve esett csak be valami. Plusz pénz tehát a 200 óra feletti munkaórákért jár csak és kizárólag, amit ha már ketten voltunk, esélytelen volt összehozni. A vezetőség rendkívül nagyvonalú volt. Amellett, hogy ezen körülmények miatt százezer alatt maradt a havi fizetésünk, számtalan dolgot magunknak kellett megvennünk a munkánkhoz. Olyanokat, mint kézmosó, kesztyű, de még géprongyot is otthonról hoztunk, mert azt sem adtak. Szerszámok ügyében is fel kellett szerelkezni a saját készletből, bőven akadtak hiányosságok a tökéletesen felszereltnek hirdetett márkaszervizben. Plusz kedvesség volt, hogy télen a műhely gyakorlatilag nem volt fűtve, de reggelente az öltözőnkben is látszott a leheletünk, mivel éjjelre kikapcsolták a fűtést. Kellemes dolog ám öt fok körüli hőmérsékleten alsógatyáig vetkőzni. Mindenesetre gyorsan öltöztünk...
Mint említettem, nem sok munkánk volt. Ez önmagában nem egy katasztrófa, akkor viszont igen, ha az elvégzett melók alapján vagy fizetve. Szerencsére igyekeztek nekünk elfoglaltságot találni, például olyan izgi és szakértelmet kívánó dolgokat, mint a több száz négyzetméteres műhely többszöri felmosása, amin még frissiben keresztbe végigsétál a főnök, esetleg átmegy rajta az autójával, amiből ömlik a fagyálló. De például lehetett szintén társadalmi munkában emelőt javítani vagy a főnök és holdudvara autóit szerelgetni. Amiről nincs munkalap, azt ajándékba csináltad. Ha a munkára hivatalosan egy órát írnak, hiába szenvedsz egy berohadt csavarral fél napot, az egy órának lesz elszámolva. Ezek persze azok a dolgok, amik nekem fájnak, mint munkavállalónak, de mi a helyzet a gyanútlan népekkel, akik behozták javításra az autójukat?
Hát nekik szerintem még rosszabb, ők ugyanis fizetnek is. Lássuk csak az alaphelyzetet, miért is viszi valaki márkaszervizbe az autóját? Jellemzően azért, mert úgy gondolja, itt valóban értenek hozzá és a magasabb árért valóban kiemelt figyelmet kap. Minden bizonnyal jobb helyeken ez így is megy, itt a szöges ellentéte történt. Nézzünk szemléletes példákat. Volt néhány ügyfél, aki öreg autóját is hozzánk hordta, feltehetően pont az előbbi okok miatt. Egy nap érkezett egy F Astra, 1998-2000 körüli. A tulaj fia autózott vele és rendesen odaverte valahova az elejét, mert erősen ferdén állt alatta az első futómű.  Kapott árajánlatot, elfogadta, jött a munkalap, kezdhetem csinálni. A munkalapon szereplő végösszeg valahol 150 ezer környékén járt. Ez úgy kb az autó értékének a fele, de a listát végignézve, mi minden lesz rajta cserélve, a mi árainkon nézve egészen barátinak tűnt. A következők szerepeltek a listán: első gólyaláb, lengéscsillapító, toronycsapágy+szilent, stabilizátor pálca, lengőkar, kerékagycsapágy csere, karosszéria egyengetés. futóműállítás. Megjelent a főnök és indult a feketeleves. Az autóba új alkatrész egyáltalán nem került, egy bontott gólyalábat raktunk be, amit sokáig kellett törölgetnem gázolajos ronggyal, hogy újnak tűnjön. A lengőkarnak, lengéscsillapítóknak semmi baja nem volt, azok maradtak, a toronycsapágyakat zsírral, kalapáccsal egyengetéssel és hasonló módszerekkel kellett tuningolni, de a legszebb a stabilizátor pálca volt. Ez egy újonnan nagyjából kétezer forintos alkatrész, de nem cserélhettük ki, hanem a törött darabra a lakatosokkal rá lett hegesztetve egy nyolcas csavar, mehet vissza. A futóműve beállíthatatlan lett, mivel a bölcső el volt torzulva. Ezt persze ki kellett volna cserélni és bontottan nagyjából tízezerért lehet is kapni, de erről szó sem lehetett, tessék-lássék beállítottuk egy fél nap alatt. Ennél az autónál volt még szép momentum a kormányösszekötő gömbfej kibányászása. Ez ebből a típusból elég nehezen jön ki, ha nagyon nem akarja a jót, le szoktuk vágni, két rongy körül lehet kapni egy újat, nem éri meg a szenvedést. Hát ebből nagyon nem akart kijönni, négy órát szenvedtünk vele, melegítettük, ütöttük, csináltunk mindent, de nem engedték, hogy elvágjuk és kicseréljük.
Egy másik hasonló típusú autó vizsgára érkezett. Átnézés megtörtént, kapott egy elég borsos árajánlatot. A munkafelvevő már akkor szóvá tette, hogy a karosszérián is lenne tennivaló. A főnök legyintett, megoldjuk. Nekiálltam a felkészítésnek, első futóműfelújítás, teljes fékgenerál, hátsó rugó csere, olajcsere, hasonlók. Majdnem kész volt, amikor megjelent a főnök, ránézett az autóra, majd közölte, hogy ezen még kétszázezernyi lakatosmunka kell a vizsgához. Az alkatrészeket vissza kiszereltem, az embernek a munkadíjat fizetnie kellett, pedig végeredményben nem kapott semmit és nem ő volt a hibás, hiszen neki azt mondták, hogy ezért az összegért az autót megcsinálják és levizsgázik. A legszebb az egészben, hogy akkora madár volt, hogy kifizette a javítást majd nálunk vett egy másik autót. A végjáték az volt, hogy vasra volt kopva a fékbetétje, mondtam, hogy túrok a kukából valamit bele, amin még van egy kis ferodol. Találtam is, két párat akartam vinni, bár a másik oldal még épp, hogy nem volt vason, de gondoltam, oda is belevágok egyet. Erre elkezdtek ordibálni velem, hogy mit képzelek, hiszen nincs kifizetve és csak az egyik oldalról volt szó. Igen, a kukából kivett szemét fékbetéttel is spúr volt, ami ment úgyis a levesbe.
De persze nem csak öreg autók jártak hozzánk, főként újakkal foglalkoztunk. Egy új autó olajcseréje szűrőkkel együtt gyakran negyvenezer felett volt. Gyári Opel olajjal, ami jól hangzik, de valójában a leggagyibb és egyben legolcsóbb, akárhol kapható olaj, a szerelők nagy része nem is szívesen használja. De a márkaszerviznek ára van ugyebár. Olajcserénél volt egy olyan gyakorlat, ami ellen mi, szerelők nagyon lázadtunk, mégpedig, az, hogy ha nem elég az autóba a kiadott olaj (ami sosem volt elég, mert a sötét raktáros össze-vissza bénázott vele), akkor töltsd után a fáradt olajból. Igen, ezt a főnök mondja egy márkaszervizben. Ha én valaha bárhol ilyet csináltam volna és a főnököm meglátja, azonnal közölte volna, hogy másnap már nem kell jönnöm, ez a legundorítóbb fillérbaszás már. Volt amúgy fékfolyadék csere is (amit nagyon szakszerűen fékolajnak tüntettek fel mindenhol). Az nagyjából úgy zajlott, hogy adtak egy deci folyadékot, szívd le, ami a tartályban van és töltsd fel, meg kicsit nedvesítsd meg a légtelenítőket az autón, hogy ha alánéznek, lássák, hogy volt valami csinálva rajta. Esetleg ha nagyon ráérős idők voltak, akkor minden keréknél lehetett két pumpálásnyi anyagot kiengedni, de többet nem, mert nem adtak annyi folyadékot, amivel ténylegesen ki lehetett volna cserélni a rendszerben lévő anyagot.
Futóműállítást is végeztünk egy nagyjából negyven éves, analóg "géppel", ami 16 collosnál nagyobb kerekekhez nem is volt jó és borzalmasan pontatlan volt, mi csak saccolónak hívtuk, elképzelni nem tudtam, hogy engedhette meg az Opel, hogy ilyen elavult szarokkal dolgozzon egy márkaszervize.
Új autókat is árultunk, ott is volt pár elegáns megoldás. Például a vevő vásárolhatott egész normális áron téli kerekeket az autójához. Természetesen vadonatúj autóhoz új felnire szereltük a gumikat. Centrírozáskor jöttek a gondok, mivel nem akartam retkes használt súlyokat ütni egy vadonatúj autó vadonatúj kerekére. Súlyt azonban nem kaptam, közölték, hogy húsz grammnál kisebb súlyt nem vesznek, az felesleges. Egy új kerék ennél gyakran kevesebbet kér és az igénytelenség netovábbja, hogy nem tudunk egy új súlyt ráütni, ami pár tíz forintot ér. Ja, adtunk zsákot is ám a gumihoz. Tudjátok, azt a nagy nejlonzacsit, amit a nagyobb gumisoknál ingyen, a kisebbeknél átlag száz forintért szokás adni. Itt egy ezres volt darabja. Ami nem csak pofátlanul drága, hanem kifejezetten undorító, hogy vesz a vevő három- és hétmillió között egy autót valamint hozzá kétszázezerért kereket és négy kurva zsákot nem tudnak adni mellé és van pofájuk ennyire gátlástalan árat rámondani. Amúgy a sima  gumizás is szépen ment, mert vállaltunk azt is. Igaz, a papírmunkával együtt kb két óra kellett egy autóhoz, de volt néhány lelkiszegény, aki megvárta. Alufelnihez külön kiszámláztuk a súlyt. 60 gramm egy ezres. Ez több, mint a tízszerese a kisker árának. Minden gumisnál ez benne van a centrírozás árában, itt erre is rárabolnak. Amúgy egy sima biztosíték 400 forint volt. De nem, nem húznak le senkit.
A legszebbet pedig a végére hagyom. Jogosan merül fel a kérdés, nem tart-e a főnökség attól, hogy néhány autónál egyértelműen kiderül, hogy nem lett kicserélve, amit felírtak, nem a kiírt mennyiségű olaj került bele satöbbi és a nyakukba varrnak egy elég randa pert? A válasz: nem, nem tart tőle, ugyanis minden elvégzett munkához a munkalapot a szerelő írja alá, aki végezte. Azaz a főnök moshatja kezeit, hogy ő nem is látta az autót, a szerelő aláírta, hogy elvégezte, kicserélte, biztos ő lopta el az alkatrészt. Egyelőre egyébként nem tudok róla, hogy lett volna bármelyik ilyen stikliből ügy, mert nem derültek ki, de nem akartam megvárni, amíg egyszer esetleg én kerülök bajba az ő átveréseik miatt, meg nem is kívántam a folyamatos csaláshoz asszisztálni, nem beszélve a borzalmas körülményekről, ezért inkább felmondtam. Persze a főnök utolsó ajándékként még megpróbált megszívatni, hogy töltsek le egy hónap felmondási időt, ami papíron jogos volt, de valójában teljesen értelmetlen, mert semmi munkánk nem volt, ez csak arra ment ki, hogy nekem rossz legyen. Nekem sajnos nagyon megfájdult a lábam és táppénzre mentem, erre postán elküldte a kilépő papírjaimat. Egyszer még voltam benn hónapokkal később az ottfelejtett holmijaimért és nem változott a véleményem, nagyon jó döntés volt otthagyni ezt a helyet, undorító, ami zajlik ott.

Szólj hozzá!

Címkék: javítás opel átverés szerviz borzalom munkahely márkaszerviz


A bejegyzés trackback címe:

https://pipiauto.blog.hu/api/trackback/id/tr906432105

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása